Το τέλος των ριάλιτι: Πώς φτάσαμε στο Survivor του 6%
Τι κι αν οι καβγάδες κι οι υστερίες φτάνουν σε πρωτόγνωρα ύψη, η τηλεθέαση παραμένει μονοψήφια, σε ένα είδος τηλεοπτικών εκπομπών, που κάποτε έλαμψε, αλλά σήμερα δείχνει “καμένο” Τα σημάδια κόπωσης είχαν φανεί από καιρό, όσο κι αν επιστρατεύονταν τα μεγάλα μέσα διάσημων επαγγελματιών «παικτών ριάλιτι», όσο κι αν υπήρξαν πάσης φύσεως διορθωτικές κινήσεις -συνήθως με αμφίβολα αποτελέσματα.
Σχεδόν οκτώ χρόνια μετά την πρεμιέρα του Survivor του 2017, που επανέφερε θριαμβευτικά το καθαρό ριάλιτι στην τηλεόραση, ο μεγάλος κύκλος των «ηρώων»του Αγίου Δομίνικου, του έρωτα, της αγροτιάς ή της μόδας φτάνει πια στο τέλος του. Μέχρι -ενδεχομένως- τον επόμενο...
Για την ώρα, φαίνεται πως το είδος του ριάλιτι έχει προκαλέσει κορεσμό στο τηλεοπτικό κοινό, που του γυρίζει την πλάτη σε όλες τις εκδοχές του. Όπως έχει επαναληφθεί στο παρελθόν, όπως π.χ. είχε γίνει και το 2010, όταν η ύστατη προσπάθεια του Mega, να επιμείνει σε αυτό με το Survivor της Παταγονίας, είχε ολοκληρωθεί εσπευσμένα με απογοητευτικά για τα δεδομένα της εποχής ποσοστά τηλεθέασης.
Κάτι αντίστοιχο φαίνεται να επαναλαμβάνεται και σήμερα. Είτε μιλάμε για την επιστροφή παλιών ή για την εμφάνιση νέων ριάλιτι έρωτα ή περιπέτειας, όλα ακολουθούν την ίδια τύχη: μονοψήφια ποσοστά, που απέχουν από τα 70άρια του «Survivor»του 2017 όσο ο Άγιος Δομίνικος από τα βουνά της Αρκαδίας, όπου κατοικοεδρεύουν οι παίκτες της «Φάρμας» έρμοι και μοναχοί -από τηλεθεατές…
Η επιστροφή της μυθοπλασίας
Τα ριάλιτι άρχισαν να χάνουν την πρωτοκαθεδρία στους πίνακες τηλεθέασης την τελευταία τριετία, όταν η μυθοπλασία (Άγριες μέλισσες, Σασμός) κέρδισε ξανά την εμπιστοσύνη και την προτίμηση του τηλεοπτικού κοινού. Πλέον, όμως, δεν διεκδικούν καν πρωτοκαθεδρία. Το παιχνίδι με τις σειρές έχει χαθεί, παρά τους έντονους καβγάδες, τις διαμάχες, τις εκρήξεις θυμού, που περισσότερο αμηχανία προκαλούν, παρά ενδιαφέρον.
Αυτή τη στιγμή, τόσο το Survivor, που επέστρεψε από τις αρχές της σεζόν για να ενισχύσει το prime time του ΣΚΑΪ, όπως και το πρωτοεμφανιζόμενο Tempting Fortune με τον Γιάννη Τσιμιτσέλη (που γυρίζεται στα βουνά της Τουρκίας), ακόμα περισσότερο το My style rocks, αλλά και η Φάρμα του Star δυσκολεύονται ιδιαίτερα να φτάσουν σε διψήφιο ποσοστό τηλεθέασης. Μικρή μερίδα του κοινού ασχολείται πια με τα τεκταινόμενα σε μέρη εξωτικά ή βουνίσια, παρά το ότι οι παίκτες δίνουν από την πρώτη στιγμή τον καλύτερο εαυτό τους στο ριάλιτι. Μπαίνουν προετοιμασμένοι κι έτοιμοι να εκτεθούν, να κατηγορήσουν, να κλάψουν και να πανηγυρίσουν. Κι είναι πολλοί, αμέτρητοι και ξεχασμένοι στο πέρασμα των αμέτρητων εκπομπών του είδους, που προβλήθηκαν σε διαφορετικά κανάλια τα τελευταία χρόνια.
Σε μια επταετία… τα είδαμε όλα!
Μετά την έκρηξη του ‘17, κανάλια όπως ο Alpha, το Star, το Open επένδυσαν το prime time τους σε ριάλιτι (από το Bachelor, τη Φάρμα και την απογοητευτική επιστροφή του Fame Story μέχρι το ανεκδιήγητο TV Queen). Παράλληλα, ο ΣΚΑΪ αφιέρωσε στο είδος το ψυχαγωγικό του πρόγραμμα, παρουσιάζοντας άλλα επτά Survivor (βρισκόμαστε στο 8ο μετά του 2017), λανσάροντας μια σειρά άλλων ριάλιτι μόδας ή έρωτα όπως το Power of love, το My style rocks και το Love Island και επαναφέροντας για ένα φεγγάρι μέχρι και το Big Brother. Εν ολίγοις τα είδαμε όλα, κυριολεκτικά και μεταφορικά και σε μεγάλη ποσότητα.
Όλη αυτή η υπερπροσφορά είχε και παράπλευρες συνέπειες. Γιατί αν κάτι κάνει ελκυστικό το ριάλιτι ως τηλεοπτική τυπολογία είναι η αλήθεια, το real στοιχείο, η πραγματική ζωή και οι αληθινοί άνθρωποι που ως είδος προϋποθέτει. Κι αυτή η αλήθεια χάθηκε στο πέρασμα δεκάδων παικτών που είτε είναι οι ίδιοι, είτε απλώς μοιάζουν μεταξύ τους, μιλούν με το ίδιο λεξιλόγιο και επαναλαμβάνουν ένα «έργο» ήδη ειπωμένο από τους -πολλούς- προηγούμενους.
Στο ίδιο έργο θεατές
Όταν το πρώτο ριάλιτι, το «Big Brother»ήρθε στην ελληνική τηλεόραση από τον ΑΝΤ1 το 2001, σλόγκαν του ήταν «η ζωή κλέβει την παράσταση». Οκτώ κύκλους μετά το Survivor του 2017, ούτε στον Άγιο Δομίνικο, ούτε στην ορεινή Αρκαδία της «Φάρμας», καμία ζωή δεν κλέβει καμία παράσταση. Όσο κι αν αλλάζουν οι κανονισμοί, τα πρόσωπα, τα αγωνίσματα, ακόμα και τα format, τα στοιχεία αληθινής ζωής έχουν χαθεί εξαρχής από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές τους.
Διότι όσα ριάλιτι έχουμε δει εμείς, έχουν δει κι αυτοί, ενδεχομένως και περισσότερα και πιο φανατικά. Πολλοί έχουν όνειρο ζωής να μπουν σε κάποιο, κι αν το πετύχουν είναι διαβασμένοι κι αποφασισμένοι να υπηρετήσουν το σενάριο, που ξέρουν. Να κάνουν “κλίκες” παίρνοντας όρκους ενάντια στον όρο «κλίκα», να φιλήσουν κομποσκοίνια, να στήσουν μπροστά στις κάμερες με πάθος κι ερμηνεία πρωτάρη σε ερασιτεχνική παράσταση σκηνές και διαλόγους που έχουν ξαναδεί από προκατόχους τους.
Να ψηφίσουν, ρίχνοντας πάντα «τον»ψήφο τους ή να κλάψουν σπαρακτικά στο άκουσμα και μόνο της πιθανότητας επικοινωνίας με τις οικογένειες τους, ακόμα κι αν έχουν ελάχιστες εβδομάδες να τους δουν και δεν έχουν καν απομακρυνθεί από τη χώρα (βρίσκονται απλώς στη Φάρμα). Η ζωή έχει πια δώσει τη θέση της στο σενάριο, που έχουν γράψει οι προηγούμενοι. Αυτό ξέρουν, αυτό εμπιστεύονται.
Πρωταγωνιστές, που μοιάζουν μεταξύ τους
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την επιλογή παικτών, που κινείται σε ασφυχτικά συγκεκριμένα πλαίσια: σε μια σύνθεση από wannabe διάσημους, αθλητές, personal trainers, influencers, πλέον και TikTokers, που μπορούν να ταιριάξουν με την ίδια ευκολία στο Survivor, στη Φάρμα, στο Tempting Fortune ή στο My style rocks.
Στα casting προφανώς προκρίνονται και όσοι εκπροσωπούν πολύ συγκεκριμένους τύπους: ο αθληταράς, ο εριστικός, ο «πατρίς θρησκεία οικογένεια», η Barbie, το παιδί της επαρχίας, ο μεσήλικας που δεν το βάζει κάτω, το μοντέλο που θέλει να «τσαλακωθεί», ο “λαϊκός” που ονειρεύεται να γίνει «Ντάνος»-ή έστω Τριαντάφυλλος…
Με τούτα και με εκείνα το είδος του ριάλιτι χάνει κάθε αλήθεια, άρα και όποια γοητεία του. Η ιστορία του είδους στην τηλεόραση δείχνει πως ίσως είναι ώρα για διάλειμμα, για αποτοξίνωση. Τα ξαναλέμε σε 7-8 χρόνια.
Ακολουθήστε το Live-sports365.com στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δεν υπάρχουν σχόλια: